נאום דמיוני של פוליטיקאי אמיץ ולא מציאותי

נאום דמיוני של פוליטיקאי אמיץ (ולא מציאותי)

הסדרה המופתית ״חזרות״ נמכרה החודש לענקית הסטרימינג האמריקאית הולו. הסדרה הנפיקה אינסוף ביטויים וציטוטים מצחיקים אבל האהוב ביותר הוא ללא ספק – ״אני רוצה לעזור לך אבל אין לי אינטרס…!״.

המדינה רוצה להוריד את מחירי הדירות אבל אין לה אינטרס!
בלה ברדה – ברקת, עו"ד, יזמית ומומחית להשקעות בנדל"ן בישראל משתפת אתכם בנאום דמיוני, של פוליטיקאי דמיוני, המעוניין לשתף את תושבי ישראל באמת, הלא פשוטה לעיכול, על שוק הנדל״ן בישראל.

״אזרחים יקרים,
לממשלת ישראל אין אינטרס להוריד את מחירי הדיור!
65 מיליארדי השקלים נכנסו לקופת המדינה מענף הנדל״ן כולו בשנת 2021. מדובר על לא פחות מ- 15% מתקציב המדינה! למעשה אפשר לומר שענף הנדל"ן משלם עבור הוצאות משרד החינוך.

מדינת ישראל אינה משופעת במשאבי טבע, הקרקע היא משאב הטבע העיקרי ויש לנהוג בו בזהירות וביעילות. לצערי, המכרזים של רשות מקרקעי ישראל הם הדרך הטובה ביותר להבטיח מחירים גבוהים והמשך הכנסות גבוהות.

מיותר לציין את ההתנחלויות, הבנייה ביהודה ושומרון וההתעקשות שלנו לבנות ישובים חדשים בנגב ובפריפריה העולים למשק הישראלי הון! כל תושב בהתנחלות עולה למדינה פי שלושה מכל תושב אחר ועלות הקמת תשתיות בנגב ובפריפריה כפולה לעומת יישובים קיימים. גם כאן, מדובר על הוצאה של מיליארדי שקלים.

אל לנו לשכוח כמובן את האיום האיראני והמצב הגיאופוליטי ברוסיה ואוקראינה המהווה תירוץ מצוין לבכירי משרד הבטחון לדרוש עוד תקציבים. ידעתם שהוצאות משרד הבטחון בגין שכר כפול מהוצאות המשרד על רכש?

אוכלוסיית ישראל צפויה להכפיל את עצמה בתוך 30 שנים ואנחנו חייבים להקים תשתיות מתאימות. לצורך כך נדרשים תקציבים גדולים.

מנין יגיע הכסף?! ישנן שתי אפשרויות – קיצוץ הוצאות או העלאת מיסים. העלאת מיסים תגרור התקוממות אזרחית ותפגע בסיכויים שלנו להיבחר שוב.

עידוד שוק הנדל״ן היא הדרך המהירה והקלה שלנו להכניס כספים לקופת המדינה. מדובר על הכנסות עצומות לקופת המדינה – עד אמצע שנת 2022 המדינה הגדילה את הכנסותיה ממס שבח בלבד ביותר מ140% לעומת שנת 2021.

מחירי הנדל"ן הגבוהים נגרמים, בחלקם, גם בשל מגזר ציבורי יקר ולא יעיל!
קיים מחסור עצום בכוח אדם, בכל המחלקות כך שהוצאת היתר בנייה כרוכה בהמתנה אינסופית לפקידי העירייה. תוסיפו לזה את העובדה שלמעלה ממחצית עובדי המגזר הציבורי נמצאים בסכסוך עבודה, כך שגם אם אנחנו רוצים לפטר עובדים לא יעילים אנחנו לא יכולים.

כמובן שגם השינויים התכופים במדיניות הממשלה בנוגע למדיניות תמ"א 38 ומדיניות המיסוי לא מאפשרת ודאות ולמעשה מחבלת בענף כולו.

המחסור בכוח אדם לא פוסח גם על המגזר הפרטי. נכון להיום חסרים במשק למעלה מ5000 אלפי עובדים – אדריכלים, מהנדסים, שמאים ושאר יועצים. חלק מהמחסור נובע ממעבר שלהם לתחומים מתגמלים יותר. כולם רוצים לעבוד בהייטקס.

הממשלה לא יכולה להשקיע בתחומים אלו כיוון שהיא נסחטת על ידי גופים אחרים רק בשביל לשרוד. אם נתקדם לשלב הבנייה חשוב לזכור כי יש מחסור של 15,000 עובדי בניין!  בעבר היו מגיעים עובדי בניין אוקראינים ורוסים אבל מאז המלחמה הם אינם.

המצב הביטחוני בעזה לא מאפשר מעבר של פועלים פלסטינאים ועל עובדי בניין ישראליים בכלל אין מה לדבר. ועוד לא הזכרתי את ראשי העיריות המנסים לטרפד ומעכבים בנייה למגורים בעירם בשל ההוצאות הגבוהות הדרושות כדי לספק את צרכי התושבים.

כנבחר ציבור אני חייב לכם את האמת – והאמת היא שלא כולם יוכלו לקנות דירות. 

שוק הדיור יעבור מהפך. בעלות על דירת מגורים תהיה נחלתו של אחוז מסוים מהאוכלוסיה אבל ל100% מהאוכלוסיה תהיה גישה לנדל"ן למגורים בין אם בעלות, בין אם שכירות לטווח ארוך ובין אם זכאות לדיור ציבורי.

הממשלות הקודמות בזבזו כספים רבים על תוכניות למראית עין בזמן שאין פתרון מהיר לעליית מחירי הנדל״ן, אבל אני יכול להבטיח לכם שנעשה כל מאמץ לאפשר לכם לנוע מעיר לעיר באמצעות תחבורה ציבורית יעילה.״

"כולנו יודעים מה צריך לעשות, אבל אנחנו לא יודעים איך להיבחר שנית אחרי שנבצע את הנדרש", אמר פעם ראש ממשלת לוקסמבורג וצדק.

פורסם ב28.7.22 בYNET

אהבתם? שתפו לחברים!