השקעות נדל"ן, כדורגל וכסף זר

השקעות בנדל"ן, כדורגל וכסף זר

מסי אמנם הניף את הגביע, אבל המנצחת האמיתית היא קטאר!

גמר המונדיאל היה מאוד מותח אבל גם מדאיג ברמה הכלכלית. צפייה במונדיאל ובעיקר בטקס ההכתרה,  מצאתי מגמה מדאיגה של השתלטות קונצרנים בינלאומיים על שווקים מגוונים, ובניהם שוק הנדל"ן הישראלי.

אם חשבתם שתיכף תגיע תקופה שישראלים לא יוכלו לרכוש דירות בישראל והקבלנים יאלצו להוריד מחירים, אתם הולכים להתאכזב ולשקול מסלול מחדש.

העולם חגג עם מסי ונבחרת ארגנטינה את הזכיה במונדיאל 2022 אבל תמונת הנצחון לנצח תהיה של הקטארים! הביקורת לא איחרה להגיע והתקשורת מוצפת זעם ותסכול. זה לא מדיר שינה מעיניו של האמיר הקטארי.

להיפך. מסי אינו זר לקאטרים. בהיותם הבעלים של הקבוצה הצרפתית פריז סן ג׳רמן, אפשר לומר שהעברתו של מסי מברצלונה לפריז, היתה יוזמה והשקעה קטארית מובהקת. במובן העסקי, מסי השחקן, שייך להם. עובדה זו אולי מסבירה מדוע האמיר הקטארי הרגיש בנוח לכסות את מדי נבחרת ארגנטינה בגלימה קטארית מסורתית ובכך, ספק לרמוז, ספק להכריז, שהנצחון הוא גם של הקטארים. וקטאר, לא לבד בשוק הכדורגל העולמי.

שלושת הקבוצות המובילות בליגת האלופות ממומנות על ידי המדינות הערביות העשירות בעולם: קבוצת פריז סן ג׳רמן שייכת בחלקה לקטארים, ניוקאסל שייכת לסעודים ונסיכות אבו דאבי מתדלקת את מנצ’סטר סיטי.

הפערים הכלכליים בין הקבוצות הממומנות על ידי הזהב השחור של מדינות ערב ובין יתר הקבוצות הוא עצום. התחרות הפכה כל כך לא הוגנת עד שחלק ממנהלי הליגות חותרים להקמת ליגה חדשה עבור כל אותן נבחרות שכסף גדול לא מצוי בכיסם.

איך זה קרה? במילה אחת – גלובליזציה!

הגלובליזציה הביאה לכך שקבוצות כדורגל צרפתיות הן למעשה קטאריות, נמלים ישראלים הם למעשה נמלים סיניים או הודיים, וישראליים בעלי נכסים באנגליה מוכרים אותם כעת לחברות ענק קנדיות. ולמה זה ענייננו?

ידיעה קטנה ושולית במדור כלכלי בישרה השבוע על כניסתה של זרוע ההשקעות של חברת דיסני לשוק ההשקעות בנדל״ן הישראלי באמצעות רכישה של 12% ממניות חברה ישראלית העוסקת בהתחדשות עירונית.

אמנם מדובר בבעלות חלקית בחברה אחת אבל מדובר במגמה ברורה – קונצרנים בינלאומיים וחזקים מבחינה כלכלית, מתעצמים אף יותר על ידי השקעה בתשתיות ובנכסים ברחבי העולם.

בחמש השנים האחרונות זינק אחוז ההון העולמי המוחזק בידי אחוז אחד מהאוכלוסיה מ48% ל82%. במילים אחרות, מצבו הכלכלי של מעמד הביניים הולך ונשחק.

אם לא תקום קואליציה בינלאומית שתציע מסגרת כלכלית-חברתית המגדירה חלוקת רווחים הוגנת, מוודאה שבעלות על נדל״ן תהיה מוגבלת בזמן או לכל הפחות שיוטל מס משמעותי על ההעברת הון בין דורית, מצבו הכלכלי של מעמד הביניים ישחק עד תום.

אהבתם? שתפו לחברים!