איך הכלכלה עובדת?

השקעות בנדל"ן והשאלה איך הכלכלה עובדת.

המונח "כלכלה" נשמע אולי מסובך, אבל למעשה הכל מאוד פשוט.

בעקבות הרצון לענות על השאלה "איך הכלכלה עובדת", פיתח ריי דליו תבנית שסייעה לו בין היתר לחזות את המשבר הכלכלי העולמי של שנת 2008. למי שלא מכיר, דליו הוא מיליארדר ומייסד קרן הגידור וחברת ההשקעות ברידג'ווטר (שנחשבת לקרן הגידור הגדולה בעולם).

המודל שיצר מאפשר לנו להבין איך הכלכלה עובדת (ואיך לגרום לה לעבוד עבורנו), באמצעות התייחסות ל- 3  גלגלי השיניים המרכזיים שמניעים אותה: עסקאות, אשראי ומחזוריות החוב.

דליו מתייחס לרכיבים נוספים וכמובן שהכלכלה קצת יותר מורכבת, איך המיקוד ב- 3 רכיבים אלו יאפשר לנו להבין את המכניקה הכלכלית ולהשתמש בה לטובתנו.

לדבריו של דליו, הכלכלה היא שם כולל לסך העסקאות היוצרות אותה.

גלגלי הכלכלה מונעים ע"י העסקאות המרכיבות אותה, ולכן אם נבין איך העסקאות עובדות, נבין אין הכלכלה עובדת – ואיך לרתום אותה לצרכים שלנו.

אז איך העסקאות עובדות?

כל אחד מאיתנו מבצע עסקאות כל הזמן: ברגע שאנחנו קונים משהו, אנחנו למעשה מחליפים מזומן או אשראי תמורת סחורה, שירות או נכס כלשהו. סכום ההוצאה הכולל בכל העסקאות הוא זה שמניע את הכלכלה. אך מה עושים כשאין לנו מספיק כסף כדי לקנות את מה שאנחנו רוצים?

כאן נכנס האשראי לתמונה. שוק האשראי מורכב ממלווים שרוצים שהכסף שלהם יעשה כמה שיותר כסף (באמצעות ריבית), ומלווים שזקוקים לכסף כדי לקנות את מה שהם רוצים. האשראי הוא אחד מגלגלי השיניים החשובים של הכלכלה, מכיוון שהוא מאפשר לנו להגדיל את ההוצאה. אך לא פחות חשוב, כשאדם אחד מוציא כסף כדי לקנות משהו, אדם אחר מרוויח את הכסף הזה. ולכן, כל שקל שהוצאתם על רכישה, הוא שקל שאדם אחר מרוויח. וכפי שנראה מיד, הרווח הזה מוביל לצמיחה כלכלית שמשפיעה על החיים של כולנו.

דליו מסביר שיחסי הגומלין בין ההוצאות להכנסות הם דו כיווניים: ככל שההוצאות גדלות גם ההכנסות של אנשים ועסקים אחרים גדלות. ככל שההכנסות גדלות יכולת החזר ההלוואות שלנו גדלה, ולכן מציעים לנו לקחת יותר הלוואות בתנאים אטרקטיביים. ככל שאנחנו לוקחים יותר הלוואות אנחנו גם מוציאים יותר, ומכיוון שהגדלת ההוצאה מובילה להגדלת ההכנסות ולצמיחה של אנשים ועסקים אחרים, הם לוקחים יותר הלוואות, ההוצאה שלהם גדלה וכך הלאה. ההתרחבות הזו נמשכת ונמשכת, עד ש… הפתעה, הפתעה…

אנחנו צריכים להחזיר את הכסף.

ואז מה קורה? אנחנו צורכים פחות ממה שאנחנו מרוויחים כדי להחזיר את החוב.

בשלב הזה חשוב לזכור שכלכלה מבוססת אשראי, מאפשרת הגדלה של סך ההוצאות גם מבלי שנרוויח יותר. ברגע שאנחנו לוקחים אשראי, אנחנו קונים יותר ממה שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו, באופן שמגדיל את ההכנסות של אחרים ומוביל לצמיחה. באופן זה ההתרחבות הכלכלית הולכת ומעמיקה. כשהיקף ההוצאות וההכנסות גבוה מההיצע הסחורות והשירותים הקיים, המחירים עולים ונוצרת אינפלציה. זוכרים את הקורונה והמלחמה בין רוסיה לאוקרינה? ואת משבר האקלים באירופה? כל אלו מקטינים את היצע הסחורות והשירותים.

כדי לשלוט באינפלציה, הבנק המרכזי יכול להעלות את הריבית במשק באופן שמייקר הלוואות חדשות וקיימות, ומפחית את המוטיבציה לקחת הלוואות.

ומה קורה כשצריך להחזיר את החוב? בהנחה שההכנסה שלנו לא עלתה, אנחנו מהדקים את החגורה וצורכים פחות ממה שאנחנו מרוויחים כדי להחזיר את החוב. והתוצאה? צמצום ההוצאות מוביל לצמצום ההכנסות של המשק, שמוביל לכך שפחות גופים מוכנים להעניק הלוואות. כתוצאה מכך ההוצאות ממשיכות לרדת, איתן גם ההכנסות – וכך ההתכווצות הכלכלית הולכת ומחריפה.

איך עוצרים את ההתכווצות הכלכלית?

ככל שהמיתון מחריף ואין סכנה לאינפלציה, הבנק המרכזי שוב מושיט יד לעבר שאלטר הריבית, והפעם מוריד אותה. וכשהריבית יורדת, יותר אנשים לוקחים הלוואות, ההוצאות גדלות וכך גם ההכנסות – ובאופן הזה מתחילה עוד מחזוריות עם התרחבות חדשה.

את המעבר מהתרחבות כלכלית להתכווצות כלכלית וחוזר חלילה, מכנה דליו "מחזוריות החוב".

מחזוריות החוב נוצרת בשל העובדה הפשוטה שאשראי הוא לא כסף, אלא עסקה שביצענו בעזרת כסף שלווינו, כסף שאנחנו צריכים לשלם בעתיד. אפשר להבין עד כמה האשראי משמעותי בחיים כל כולנו מהתמונה הבאה: עפ"י דליו, בארצות הברית סך כמות האשראי עומדת על כ- 50 טריליון דולר, בעוד סך כמות המזומן עומדת על כ- 3 טריליון בלבד.

ישנה מחזוריות חוב קצרת טווח ומחזוריות חוב ארוכת טווח. מבלי להתעמק בהבדלים בין סוגי מחזוריות החוב השונים, יש לשניהם מכנה משותף: כל מחזור כזה מסתיים עם יותר הכנסות, יותר הוצאות ושיעורי חוב גבוהים יותר ביחס למחזור הקודם. באופן הזה ממחזור למחזור ההוצאות, ההכנסות והחובות רק הולכים וגדלים. העיקרון הזה משפיע על הכיס של כולנו, במיוחד בישראל שבה יוקר המחיה רק הולך ומחריף לאורך השנים, מגמה שמקבלת ביטוי משמעותי במיוחד בשוק הנדל"ן.

למה זה בעצם קורה? המכניקה הכלכלית כולה מבוססת על הטבע האנושי, שמונע ע"י עיקרון התרחבות:

  • רצון להתרחב – ככל שיש לנו יותר, כך אנחנו רוצים יותר. ככל שיש לנו יותר כסף, כך אנחנו קונים יותר ושואפים ליותר.
  • התרחבות האוכלוסייה – ככל שיותר יותר אנשים הצריכה גדלה, ההכנסות גדלות, ההוצאות גדלות וכן הלאה.

אהבתם? שתפו לחברים!